Her er Drammens første el-buss på plass

Grønt skifte i kollektivtrafikken: - Brakar vil gjøre kollektivtransport enda mer miljøvennlig.

  • Av Carsten Øhrn

- I februar 2019 tar Brakar enda et stort skritt i bruken av ny teknologi! Da begynner elektriske busser å kjøre i trafikk mellom Drammen og Mjøndalen, sier  Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar.

Bussene skal betjene linje 51, og det er hurtigladere på både Drammen busstasjon og Mjøndalen stasjon som bussen kan lades ved.

- Når Brakar tar elektriske busser i bruk vil bussparken bli enda grønnere enn den er i dag, sier han.

- Bussene er stillegående og miljøvennlige! Mindre forurensning og energiforbruk, sier Sundfjord.

Bussene ble presentert mandag ettermiddag på Strømsø i Drammen.

Totalkostnad for etableringen av ladestasjoner og elektriske busser på linje 51 er ca 35 millioner kroner.

Finansieringen er fra Buskerud fylkeskommune, Buskerudbyen og Enova.

Kollektivselskapet Brakar eies av Buskerud fylkeskommune (100 %).

- Vi er veldig glad for at Brakar kan gjøre dette i år og at de går i front.

Olav Skinnes (Sp), leder av hovedutvalget for samferdsel i fylkeskommunen

- Nå er vi i gang! Og det er veldig bra for kollektivtilbudet vårt, sier Skinnes.

Når Buskerudbypakke 2 kommer, blir det enda flere miljøvennlige busser.

- Da skal vi investere i 50 nye busser, og da håper vi at vi kan kjøpe elektriske busser, avslutter Terje Sundfjord.

Buskerudbypakke 2 er neste steg i Buskerudbysamarbeidet og en langt mer omfattende transportpakke enn Buskerudbypakke 1.

Virkemidlene i Buskerudbypakke 2:

  • styrke busstilbudet kraftig
  • bedre veinettet og sørge for at bussene kommer raskere frem
  • enklere og tryggere å gå og sykle

Elektrisk buss Skinnes, Solberg og Sundfjord
Grønt skifte i kollektivtrafikken: Fra venstre Olav Skinnes (Sp), samferdselsdirektør i Buskerud fylkeskommune, Gro Solberg, og administrerende direktør i Brakar, Terje Sundfjord.

FAKTA:

  • Brakar nye elbusser er av modellen Volvo 7900 Electric.
  • Den har 38 sitteplasser og 50 ståplasser. Bussen er utstyrt med USB-uttak for passasjerene. Den er 12 meter lang, 2,5 meter bred, 3,3 meter bred, og tillatt totalvekt er 19 500 kg.
  • Den elektriske bussen skal trafikkere linje 51 mellom Drammen og Mjøndalen, og distansen er 12 km. Bussen kan kjøre opptil 50 km uten lading, så den vil kunne kjøre tur-retur uten lading. En full lading ved pantograf tar opptil 10 minutter.
  • Bussens batterier er plassert på taket, og har en totaleffekt på 150 kWh. De veier totalt 2 140 kg. Bussene kan lades både på bussdepot og ved pantografer. Brakar vil benytte begge deler, pantografer for hurtiglading på dagtid, og i depot om natten. Pantografen som lader bussen på dagtid har en effekt på 300 kWh.

Publisert 14. januar 2019, oppdatert 14. januar 2019.