Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
Grennes, Johannes - kunstmaler
Johan Grenness var født i Drammen i 1875. Hans første øvelser i kunsten er ukjent før han i 1893, 18 år gammel, begynte på Kunstakademiet i München under Nikolaus Gysis. Her var han til 1894.


Av Einar Sørensen

I årene 1896-99 var han elev av P. S. Krøyer på hans malerskole i København. Til disse studiene fikk han midler fra Finnes legat for kunstnere, som hang høyt. Vinteren 1899-1900 elev av den franske symbolisten Eugène Carrière som var sterkt influert av Rembrandt, for endelig å fullende utdannelsen i München, ikke ved akademiet, men ved kunstforeningen Phalanx malerskole 1902-03 der læreren var ingen mindre enn Vassilij Kandinsky. Dette var før russeren Kandinsky ble den første moderne abstrakte maler. I 1903 laget denne sitt berømte Der Blaue reiter, som ble retningsgivende for en stor gruppe malere.

Ubekymret av disse kunstteoretiske stormvarsler kom Johan Grennes tilbake til hjembyen og presenterte sitt bilde Mor og barn, 1902 i Drammens Kunstforening. Motivet er sterkt preget av eldre tiders religiøse historiemaleri. Hvor godt han mestret å etterligne de gamle mestere viser hans kopi etter Rubens, Kristus og de botferdige syndere, som Johan hadde sett og kopiert i galleriet i München.

Av verker han har etterlatt seg i Drammen er et halvfigurs portrett av kong Haakon 7., 1908, i St. Olavs klubb. Det er usikkert når Johan Grennes gjorde danske av seg. Det var enten i 1903 eller noe etter 1910 at han bosatte seg i Danmark. Men hans kunstnerkarriere ser ut til å ha tatt seg opp etter flyttingen til Danmark, og hans bilder ser ut til å ha solgt bra. I Norge sluttet han stort sett å stille ut etter 1910. Det siste bildet han viste i Drammens Kunstforening var ”Fra Bragernesaasen” i 1910. En større utstilling av hans verker ble avholdt i København i 1934.

Grennes’ produksjon består av portretter, figurkomposisjoner og idylliske utendørsscener, etter hvert i et lysskimrende sollys. I slike nyimpresjonistiske motiver ser vi en åpenbar likhet med læreren Peder Severin Krøyers dekorative fargeskimrende utendørsidyller

1

Kopi etter P. P. Rubens maleri Kristus og de botferdige syndere (1620) i Pinakoteket, München 1890-årene, Drammens Museum. Slike øvelser ble elevene satt til, men resultatet her er i overkant dyktig utført.

2

Mor og barn, 1902, Drammens Museum. Genrebilde i barokk belysning og farger, henspeiler på Madonna med Kristusbarnet.

3 Vasilij Kandinskys berømte bilde Der Blaue Reiter, 1903.
4

Peder Severin Krøyers Interiør med Marie (hustru), 1889 har inspirert Grennes motiver etter at han flyttet til i Danmark

5 Grennes: Hustruen ved speilet.
6

P. S. Krøyer står også bak idylliske havemiljøer med kvinne, her hans Marie i haven.

7a 7b 7c

Grennes versjoner av samme motivtype

8

Nyimpresjonistisk studie.

9 Gutt ved vannet
19 Liten landskapsstudie
11 Grennes’ representative portrett av sin hustu i Singer-Sargent påvirket stil


Litteratur:

Norsk kunstnerleksikon, Oslo 1981, bd. 1, s. 767-770.
Alsvik, Henning, Drammens Kunstforening 1867-1967, Drammen 1972, register.

Artikkel - info 
Sist endret 13.03.2012 Terje Bautz
Opprettet 13.03.2012 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut