Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
Austin A-90 Atlantic

Bilhistorie


Av Anders de Lange

Austin var et av de største og mest kjente bilmerkene i Europa etter 1945. Fabrikken hadde produsert biler fra 1906, og var kjent for driftssikre familiebiler. Spesielt Austin 7 som ble introdusert i 1922 var en enkel og rimelig bil. Den ble også lisensprodusert av BMW og Datsun. Da 2. verdenskrig sluttet i 1945, ble situasjonen vanskelig for bilprodusentene som hadde produsert krigsmateriell under krigen. Som mange andre europeiske bilprodusenter, så ledelsen hos Austin at det kunne være store penger å tjene på bilsalg i USA. Eksporten ville også gi fabrikken valutainntekter som var viktig for å handle råvarer i utlandet..
Austin utviklet derfor en spesiell og litt sporty modell nettopp for eksport og salg i USA. Modellen fikk betegnelsen A 90 Atlantic. Den var meget elegant og moderne, og ble først lansert som cabriolet. Det skjedde i 1948. Atlantic hadde utstyr og finesser som skulle tiltale bilkjøpere i USA. Elektrisk kalesje og rattgir var standard. Bilen ble lansert på London Motor Show i 1948.

Austin-1949-A90-Atlantic-lt.

Nøkkeldata:
Lengde: 449 cm
Bredde: 177 cm
Høyde: 152 cm
Motor: 2660 ccm, 88 hk
Toppfart: 145 kmt

Klikk bildet for zoom


Testet ut i Norge.

I juli 1948 sendte den engelske bilfabrikken Austin flere biler til Europa for å foreta en større veitest. Blant disse bilene var modellene A70 Hampshire og den spesielle A90 Atlantic

Bilene kjørte gjennom Europa helt til Norge. Målet var å testet bilene under barske forhold i norske fjell. Underveis i Norge ble det tid til en liten stopp på torget i Hønefoss. Midt på torget ble bilene filmet av et fjernsynskamera. Her kunne også bilinteresserte i Hønefoss studere de store nyheter fra utlandet – det var en begivenhet siden bilsalget var strengt regulert i tiden etter krigen.

Testene i Norge ble brukt i markedsføringen for å vise at denne modellen klarte seg i barske omgivelser og under vanskelige kjøreforhold.

Men markedsføring og andre aktiviteter hjalp lite. Bilen var både for dyr og for liten til å konkurrere med amerikanske biler. Den var heller ikke sporty nok til å være en sportsbil. Samtidig hadde andre produsenter som Jaguar introdusert nye spennende sportsmodeller med bedre ytelser og kjøreegenskaper.

Austin Atlantic fikk en heller kort levetid - i 1952 var det slutt, det ble kun produsert ca 8000 biler.

1948_austin-veitest-norge
September 1948
på vei til bergen

Austin-1952
Annonse 1952

Austin-1949
Annonse 1949

Austin-1950-Atlantic

Annonse 1950



Artikkel - info 
Sist endret 30.01.2012 Terje Bautz
Opprettet 30.01.2012 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut