Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
Austin A40 Sports – et forsøk på å lage en sportsvogn

Bilhistorie


Av Anders de Lange

Austin har en historie helt tilbake til bilens aller første barndom. De første bilene så dagens lys i 1906 og ble kjent som solide og driftssikre biler. Her var en serie kvalitetsbiler som nok ga kundene valuta for pengene. Etter slutten av første verdenskrig i 1918, ble det nedgangstider som også rammet bilproduksjonen hos Austin. Potensielle bilkjøpere måtte tenke på økonomi når de skulle handle ny bil. Austin lanserte sin berømte modell ”Seven” i 1922, en meget liten og økonomisk bil som gjorde bilmerket kjent over hele verden.

Etter krigen sluttet i 1945 var Austin et av de bilmerkene som kunne levere nye biler og kom med en rekke nyheter de første årene etter krigen. I 1947 ble den helt nye personbilen A 40 lansert, en flott familiebil. I 1950 kom en mer sportslig variant med betegnelsen ”A 40 Sports”. Modellen var et samarbeid mellom de to bilmerkene Austin og Jensen. Jensen produserte karosseriene som var laget av aluminium. Disse ble så transportert til Austin for å monteres på komplette understell. Fabrikken hadde nok håpet at denne modellen skulle bidra til øket eksport. I 1952 produserte Austin ca 166000 kjøretøy med en eksportandel på 75%.

Austin-A40-Sports-1

Viktigste mål:
Bredde: 155 cm
Lengde: 404 cm
Høyde: 146 cm
Motor: 1200 ccm
Toppfart: 125 kmt


Hvordan gjøre bilmerket Austin mer kjent?

Selv om bilmerket Austin var kjent i Europa, var det et ønske om å få bedre publisitet over hele verden. Fabrikken mente at den helt nye modellen A40 Sports kunne brukes i et virkelig PR-fremsøt. Dette ville gi presseomtale og gi bilmerket Austin positiv omtale over hele verden. Det var fabrikkens direktør Leonard Lord som kom opp med en glimrende ide.

Han laget et veddemål med sin PR medarbeider Alan Hess. Hvis Hess kunne kjøre jorden rundt på mindre enn 30 dager ville han vinne. Hess aksepterte veddemålet og startet planleggingen av turen. Allerede i 1951 gikk startskuddet. Turen skulle være en kombinasjon hvor bilen skulle kjøre over de forskjellige kontinentene. Mellom kontinentene skulle bil og mannskap fraktes med fly. Hess klarte turen på kun 21 dager og sørget for at Austin fikk rikelig med presseomtale. Men selv dette hjalp ikke på salget. Etter en produksjon av ca 4000 biler ble produksjonen avsluttet i 1953.

Austin-A40-Sports-2
Med kalesjen nede

Austin-A40-Sports-3.
Som 2-seter

Austin-1952-eksport.
Annonse for Austin 1952

Austin-A40-Sports-4
Lekkert interiør

Austin-A40-Sports-5
Motor

a40_jorden-rundt-logo2
Logo "Jorden rundt"

Artikkel - info 
Sist endret 03.01.2012 Terje Bautz
Opprettet 03.01.2012 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut