Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
GAZ-69 – en solid russer
Etter at krigen tok slutt i 1945 var det et stort behov for biler og annet transportmateriell. Dårlig tilgang til hard vestlig valuta gjorde import fra andre land svært problematisk. I tillegg var bilimporten og salget sterkt regulert


Av Anders de Lange

Den som ønsket å kjøpe ny bil her i Norge måtte søke staten om lov til dette. Hvert år ble det delt ut et begrenset antall kjøpeløyver. For å komme i betraktning for tildeling, måtte man dokumentere et reelt behov for bil. Kjøpeløyve for personbil var nesten uoppnåelig i de første årene etter 1945. Bilimport fra Øst Europa var lettere på grunn av en rekke handelsavtaler. Mange merkelige biler kom til landet vårt før bilsalget ble frigitt i 1960. Det tidligere Sovjet Unionen var storeksportør av biler til landet vårt. Det kom både vanlige personbiler og biler med spesielt utseende og bruksområder. En svært populær bil var Pobeda. Både som drosje, privatbil og firmabil var den et vanlig syn i trafikken på 50 tallet. Deler og motor fra Pobeda ble også brukt på andre biler. En av de mest kjente var GAZ-69 som ble produsert både i militære og sivile varianter.

1956_gaz4juni


Data:
Motor 2100 ccm, 55 hk.
Toppfart 90 km/t.
Lengde 385 cm.
Høyde 203 cm.
Bredde 185 cm.
Lengde 390 cm.


GAZ-69 i sivil versjon ble også eksportert til Norge. Spesielle handelsavtaler gjorde det mulig å selge disse bilene fritt uten kjøpeløyve som man måtte ha for å kjøpe biler fra Vest Europa eller USA. Den robuste bilen med 4-hulstrekk fant sine kunder innen industri og jordbruk. GAZ var ikke noen bil for den som ville ha en bil som imponerte naboene. I Drammen går det en slik bil som veteranbil. Den er å se enkelte ganger i forbindelse med utstillinger og aktiviteter. I Drammen var det Centralgaragen AS som forhandlet GAZ. Total ble det solgt 3 – 4 biler i Drammen. Selv om populariteten uteble på eksportmarkedene var det en populær bil i Øst Europa. Da fabrikken presenterte denne modellen i 1953 var det med følgende beskrivelse: ”GAZ-69 er en helt ny modell som også kan brukes i terrenget.

Bilfabrikken i Gorki har startet produksjon av en helt ny bilmodell som også kan brukes i terrenget. Den blir produsert i to varianter, med 5 eller 8 sitteplasser. Modellen med 8 seter kan også frakte 500 kg last. En enkel konstruksjon gjør at en enslig sjåfør kan skifte selv store komponenter helt alene. Motoren er nesten identisk med den som brukes i Pobeda personbil. Bilen kan mestre stigninger på 30%. Hittil har testmodeller kjørt over 100 000 km uten problemer.

Klikk bildene for zoom

drammen-2010 drammen-2010-2 drammen-2010-3



Artikkel - info 
Sist endret 06.12.2011 Terje Bautz
Opprettet 06.12.2011 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut