Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
Ford Fairlane Skyliner

Bilhistorie


Av Anders de Lange

En gang i tiden var åpne biler det som var vanlig. Åpne bilmodeller var både enklere og rimeligere i produksjon enn lukkede modeller. Men bileiere som brukte bilene året rundt, ønsket at kjøreturen skulle være varm, tørr og komfortabel. Derfor foretrakk folk flest lukkede modeller når de skulle velge ny bil. Åpne biler ble ofte et valg for sjåfører som satte pris på den direkte kontakten med værgudene og likte å kjøre litt mer sporty bilmodeller med kalesje.

Noen smarte bilprodusenter startet rundt 1930 utviklingen av en helt ny type bil. Det var bilmodeller med metall tak som kunne puttes ned i bagasjerommet når været var bra. Dette var en komplisert og kostbar løsning som ikke fant noe stort marked. Etter 1945 ble det fart i bilproduksjonen, og bilene ble større og fikk kraftigere motorer. Markedsundersøkelser viste også at bilkjøperne ønsket nye biler med mer luksus. For å gi bilkjøpere med god økonomi et tilbud, ble den nye bilmodellen ”Skyliner” sendt ut på markedet som 1957 modell. En helt ny og oppsiktsvekkende modell med unike løsninger.

ford-skyliner-03

Noen data (1959). Varierte litt etter modellvariant og produksjonssår.
Motor: V8 (8 sylindre) med 202 hk – 4100 ccm.
Lengde: 530 cm
Bredde: 210 cm
Toppfart: 170 kmt.
Produsert i årene 1957 – 1959.

Bilde fra Elvefestivalen i Drammen

Klikk bildet for zoom

I motsetning til mange av sine største konkurrenter, har Ford alltid vært kjent for å produsere rimelige biler for et stort publikum. Denne modellen var ikke noe unntak. Her tilbød Ford en modell spekket med luksus og spennende utstyr. Selv med en stor motor og mye utstyr, var den priset slik at den var innen rekkevidde for de fleste amerikanske bilkjøpere. Automatgir og servostyring var en selvfølge. Men det som virkelig imponerte var det store metall-taket som automatisk forsvant ned i bagasjerommet når den lykkelige bileieren ville kjøre ”toppløst”. Det var ingen av konkurrentene til Ford som hadde noe tilsvarende på markedet. Det kundene hadde å utsette på denne modellen var at den kompliserte mekanismen til taket krevde mye vedlikehold. Dessuten var det svært liten bagasjeplass. Mesteparten av plassen i bagasjerommet var reservert for det nedfellbare taket.

1957 solgte Ford ca 20000 biler av denne modellen. De 2 neste årene falt salget noe.

1957-Ford-Skyliner-01
1957 annonse

1957-Ford-Skyliner-02
1957 annonse

1957-Ford-Skyliner-05
"Ned med toppen"

ford_tak
Motormuseet - Strømmen

Artikkel - info 
Sist endret 22.11.2011 Terje Bautz
Opprettet 22.11.2011 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut