Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
Ødegaard, Hans
Hans Ødegaard var født på Norderhov i 1876


Av Einar Sørensen

Foreldrene var bonde Narve Ødegaard og Berte Sørsdal. Hans ble født inn i fotografiets tidsalder. Fra han var 17 år gammel arbeidet han som fotograf på Hønefoss. Den gang var den fotografiske prosessen meget omstendelig og krevende, men fotografiet var nytt og spennende, og behovet for avbildninger, især portrettfotografier, var nær ubegrenset. 21 år gammel tok Hans et steg tilbake, til maleriets friere og mindre presise virkemidler: Han begynte å male under veiledning av Fredrik Kolstø og deretter hos Knud Bergslien i Kristiania. Alt året etter debuterte han på Høstutstillingen med et portrett som fikk pen omtale i pressen. Kunstutdannelsen ser deretter ut til å ha gått baklengst for ham: Først gikk ferden sørover til København, med penger fra Finnes legat, hvor Hans begynte på Peder Severin Krøyers malerskole. En kort tid vinteren 1899 var han også innom Kristian Zahrtmanns malerskole, et sted hvor kunstnere gjerne toppet utdannelsen. Krøyer fikk størst betydning for ham som maler. Først nå begynte han på Den kongelige Tegneskole i Kristiania under Johan Nordhagen (1900-1905), antagelig var hensikten å lære grafiske teknikker. Under tiden på skolen var han dessuten elev av Erik Werenskiold og Harriet Backer.

1 Skraphandel Vaterland, 1903, Nasjonalmuseet

Med sans for rustikk realisme gikk Hans Ødegaard nå i gang med motiver fra Oslo østkant, detaljrike sosialrealistiske skildringer med grov penselbruk og i en brunlig koloritt. Det klart danskpåvirkede gruppeportrettet Kunstnergruppe, 1905 er typisk for hans bilder på denne tiden. Etter hvert ble fargeholdningen lysere og mer dekorativ under innflytelse fra nyimpresjonistisk maleri. I flere sommere malte han utendørs i Kragerø.

1-Ødeg 312 Fra Rothenburg, 1904, Drammens Museum

I 1911 fikk Ødegaard det viktige oppdraget å utføre glassmaleriene i Bragernes kirke. Her samarbeidet han med Oluf Wold-Torne. Arbeidet startet med at de to reiste rundt i Frankrike og kopierte middelalderske glassmalerier i katedralene. Resultatet som kom til utførelse i 1912-14 var imidlertid nye komposisjoner laget med inspirasjon fra gammel norsk dekorativ kunst. De nygotiske ornamentene har fått noe av rosemalingens svulstighet over seg. De to laget deretter glassmaleriene i Moss kirke.

2-Ødeg 313a

Kunstnergruppe, 1905, Drammens Museum. Atelierinteriør fra Tollbugata 30, Oslo. På en blyanttegning som er studie til motivet står kunstnernes navn: Øvre rekke fra venstre: Karl Haldorsen, T. Torsteinson, M. Wigdehl, S. Onsager, Sigmund Sinding, Brynjulf Larsson. Nedre rekke fra venstre: Lars Larsen, Kr. Haug, Nils Dahl, Ole Jonsrud, Nic. Astrup, Jacob Sann, Severin Grande.


Hans Ødegaard er representert i alle større offentlige kunstsamlinger. Han var lærer ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i årene 1912-17 og var med å stifte Kunstnerforbundet i 1910. I en årrekke var han medlem av Den Faste jury. Han døde i Oslo i 1943.

3-Ødeg 317 Trondhjems domkirke, 1909, Drammens Museum

Hans Ødegaard var en ivrig samler av rusiske ikoner, og samlingen overførte han til Ringerikes Museum.

5

Glassmaleriene til Bragernes kirke ble utført i samarbeide med Oluf Wold-Torne, 1912-15.


Litteratur:

Norsk kunstnerleksikon, Oslo 1986, bd. 4, s. 537-538. Utfyllende litteraturoversikt.
Thorson, Odd W.; Drammen. En norsk østlandsbys utviklingshistorie, Drammen 1972, bd. 3, 838-840.
Alsvik, Henning, Drammens Kunstforening 1867-1967, Drammen 1967, register.

Artikkel - info 
Sist endret 14.11.2011 Terje Bautz
Opprettet 14.11.2011 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut