Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
Clausen, Erling
Med tegnelærere på plass på Latinskolen hadde Drammen by fått en kunstutdannelse. I 1916 drev tegnelærer Nils Schjelbred også en privat malerskole i byen sammen med Hans Heyerdahls sønn, Fremming, og her fikk Erling Clausen sin første opplæring som kunstner.


Av Einar Sørensen

Erling var født i 1893 og var sønn av skipskaptein Knud Clausen og Marie Birgitte Morin. Barndomshjemmet hans var i Andreas Thunes gate ved parken på Bragernes. Etter konfirmasjonen ble han ansatt ved Drammen Postkontor. Med permisjon derfra begynte han i 1917 på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Kristiania, deretter på Kunstakademiet under Christian Krohg og Halfdan Strøm 1919-20. Krohgs kunst ble i disse årene retningsgivende for ham. Fra denne tiden stammer portrettet i kraftfull realisme av lærer Gotskalk Johnson (1919).

Endelig kom Clausen til Paris hvor han ble elev på André Lhotes og Araujos malerskoler i 1920-1921. Møte med moderne strømninger i kunsten resulterte i ny interesse for formstudier og forenklet koloritt. Etter hvert ble Clausens kunst sterkere influert av Píerre Bonnard

1 Lekestuen, olje på fiberplate

I disse årene ble det giftemål i Paris med Solveig Svenne i 1920 og anledning til reiser i flere europeiske land før ekteparet Clausen slo seg ned i Drammen.

Erling Clausen står som en markant drammenskunstner med sin viktigste virksomhet i lokalmiljøet. Hans motiver var landskaper og portretter, lyriske og med en kraftig fargebruk, inspirert av Bonnard. Også lærerheltens motiver ble etterlignet: Bonnard benyttet gjerne sin hustru Martha som modell i dagligdagse situasjoner, med avisen eller nærmest som del av et stilleben. Clausens kone opptrer således i mange bilder sittende med avisen. Fra en forenklet naturalisme ble motivene med årene stadig mer abstraherte.

2 Flaberg. Holmsbu, 1947, olje på trefiberplate, Drammens Museum

I Drammens Kunstforening har Erling Clausen hatt separatutstilling hele 13 ganger! – første gang i 1919 og sist i 1976, noen år før han døde i 1981. Årsaken til denne hyppige aktivet og de mange innkjøp av hans bilder, var delvis at han fra 1937 helt til 1961 var lønnet sekretær i foreningen og fra 1939 også kasserer. Også på Høstutstillingen stilte han ut et utall ganger.

3 April. Fra parken, 1964. Olje på trefiberplate, Drammens Museum

I 1920-årene fant Clausen motiver i Holmsbu, hvor han i 1935 bygget hus. En rekke kunstnere hadde da etablert seg i Holmsbu om sommeren. Først ute var angivelig Oluf Wold Torne som kom hit i 1911. Motivene fra Holmsbu og fra haven ved barndomshjemmet var tilbakevendende i Clausens kunst. Ha har og utført en rekke utsmykningsoppdrag i hjembyen og distriktet omkring.

4 Vinter i hagen, studie, olje på treplate, 1977, Drammens Museum

Litteratur:

Norsk kunstnerleksikon, Oslo 1981, bd. 1, s. 415-416.
Alsvik, Henning, Drammens Kunstforening 1867-1967, Drammen 1967, register.
Thorson, Odd og Nøkleby, Berit, Drammen. En norsk østlandsbys utviklingshistorie, Drammen 1981, bd. 4, reg.

Artikkel - info 
Sist endret 15.08.2011 Terje Bautz
Opprettet 15.08.2011 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut