Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
M/S Thor III. Bygd for Darmmen havnevesen i 1960

Slepebåter og isbrytere i Drammensfjorden
Stein Gulli har tilrettelagt bilder og nøkkeldata om kjente taubåter i Drammen for historieboka. Serien presenteres ukentlig vinteren 2009-10. Vi mangler bilder av flere av båtene og oppfordrer leserne til å hjelpe oss. Ta kontakt med redaksjonen i historieboka eller direkte til Stein Gulli hvis du har bilder eller utfyllende informasjon. HER kan du laste ned en alfabetisk liste over alle kjente slepebåter i Drammen

Klikk på bildet for stor utgave

Thor 3

M/S THOR III
Kjennetegn: LDUF.
Bygd: A.M. Liaan, Ålesund.
Byggemateriale: stål.
Bygg nr. 98.
Maskin: Diesel Sulzer 6 TAG 36 1430 BHK.
299 BRT
7 NRT
35,08 m. (115,0 ft)lengde
9,32 m. ( 30,6 ft)bredde
4,55 m. (15,9 ft) dypgående
M/S"THOR III" LDUF Hjemmehavn: Drammen
1957 Drammen bystyre bevilget 2,5 mill kroner til anskaffelse av ny isbryter.
1958 26/6 Isbryterkomiteen:Grosserer Knudsen,Disp. Simensen, Kranf. Hermansen,Kst. Havnefogd, Verks.eier Berg.
1959 Brev fra Rådmann Blackstad til Havnevesenet.
1960 Bygget for Drammen Havnevesen
23/2 Rapport fra Wilhelm Johansen skipets fører.
26/7 Lån til Drammen Havnekasse 1,8 mill
9/8 sjøsatt i Ålesund.
1/10 Skipspanteobligasjon oversendt fra Havnefogd R. Lyngaas.
3/11 Garantimaskinist Hans Huwiler i 3 uker -
20/10 Registrert for 5 personer.Fører,2maskinister,2 dekksmenn hvorav 1 kokekyndig.
12/11—Prøvetur fører W.Johansen
16/11 rapport fra prøvetur.
17/11 Tlg. 1300 tvers av Lista fyr. W.Johansen
18/11 ankomst Drammen.
1961 20/1 vridbar propell sviktet—gikk i kaien.
22/4 Div. arbeider v. Drammen Slip & Verksted A/s.
1962 8/11 Forslag om å bruke Thor III til fjordtrafikk som erstatning for D/S”Sport” 10 uker
1 tur onsdag,2 turer lørdag og 2 turer søndag.
1963 11-12 desember Bergning av M/S”Jomara” i Svelvikstrømmen.
Assisterte ved avgang M/S”Bremer Küper” 1. styrmann på sistnevnte skadet.
Assisterte ved brann i M/S”Holger Danske” år???
1965 29/3-3/4 Slepeoppdrag I 6 døgn Drammen-Svelvik-Tønsberg-Porsgrunn-Stavanger-Drammen.
28/4-13/5 Slepeoppdrag II Slep av mudderapparat ”Tor” og lekter A91 grunnstøtte 11/4
Kuttet sleper,men kom flott og fortsatte slepet. Drammen-Kopervik-Glomfjord.
19/5-7/6 Slepeoppdrag III Tømmer mosjøen—Drammen 76000 tømmerstokker.
26/6-10/9 Midl fører Havnelos Henrik Ulriksen—Tømmer Mandal-Drammen deling og mosing av tømmer. A/S Mjøndalen Tømmerkompani 39828 stokker = 2479 m3
29/9 sent regning for wire med bil F-7138 til Mandal ifb. Tømmerslep.
2/11 Travaljebåt (Pram på slep) kom i drift ved Svennør. (Ø.Hansen Styrmann)
1967 3/3 sleping av tømmer for Drammensvassdragets Sliperi og Cellulosetømmerkjøperes Fore ning.
1968 Aug. Overtatt og Operert av Bukser og Bjergnings Selskapet , Oslo.
Wilhelm Johansen sluttet som fører da Bukser og Bjergning overtok driften av båten.
Det ble opprettet to-shifts ordning med Einar Haraldsen og Anders Skatvedt som førere. Båten hadde da 24 timers beredskap.
Assisterte større båter ved ankomst og avreise ved Drammen og andre havner. Bl.a. ble M/S”Thor III” tilkalt til Oslo hver gang Cunard linjens store cruisebåter Queen Mary II og Queen Elisabeth, skulle til kai eller reise. Ellers var ”Thor III” fast assistanse når de store bilbåtene ankom. Da var det å ta imot vedkommende utenfor Svelvik, feste sleper sammen med anden båt fra BB, slik at bilbåten hadde en på hver side av baugen opp igjennom Svelvikstrømmen. Deretter slapp man slepet og gikk til assistanse ved kaia på Holmen. Samme rutine var det ut igjen. I tillegg til dette holdt selvfølgelig isbryteren råka oppe fra Svelvik til Drammen, med sideråker til Tømmerterminalen, Gipsfabrikken, Folakroken og tankanlegget på Solum. Følgebåt på ”mila” med Slipens nybygg. Assisterte supertankere på Slagen (Opptil 6 taubåter i aksjon). Hentet brent tankbåt i England slept til Haugesund. Hentet ”Njård”(Havnelekter på Lierstranda), bakket til Drammen da slepet gikk som en oter og lekteren var vanskelig å taue. Samt mye mye mer.


Bildetekst
; M/S”Thor III” på vei inn etter assistanse av bilbåt på Holmen – Foto Stein Gulli.

Annen informasjon
;
Artikkel - info 
Sist endret 07.06.2010 Terje Bautz
Opprettet 07.06.2010 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut