Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
Thor I. Bygget for Drammen havnecommission i 1889

Isbrytere på Drammensfjorden
Stein Gulli har tilrettelagt bilder og nøkkeldata om kjente taubåter i Drammen for historieboka. Serien presenteres ukentlig vinteren 2009-10. Vi mangler bilder av flere av båtene og oppfordrer leserne til å hjelpe oss. Ta kontakt med redaksjonen i historieboka eller direkte til Stein Gulli hvis du har bilder eller utfyllende informasjon. HER kan du laste ned en alfabetisk liste over alle kjente slepebåter i Drammen

Klikk på bildet for stor utgave

Thor 1

D/S THOR
Kjennetegn: HJLF.
Bygd: Nylands Mek. Verksted A/S, Kristiania.
Byggemateriale: stål.
Bygg nr. 73.
Maskin: Dampmaskin 130 IHK. Triple ekspansjon.
179,37 BRT
71,47 NRT
93,2 ft.lengde
23,1 ft. bredde
13,5 ft. dypgående
D/S THOR HJLF Hjemmehavn: Drammen
1889 Bygget for Drammen Havnecommission, Drammen. Dvs. at båten ble bygget for Drammen Bystyre som hadde bevilget Kr. 144600,-- til innkjøp av damp isbryter . Fra dette tidspunktet kunne man holde Drammensfjorden åpen om vinteren slik at seilskutene kunne utføre regulær trafikk på Drammen.
1904 Båten klasset og nasjonalitetsbevis utstedt – registrert ved Drammen Byfogds skipsregister den 14.nov.
1915 Iflg. Tollkammerets skipsregister ble båten solgt til Danmark den 22/10-1915 (J.nr.100/15)
Til historien hører en morsomhet ved at båten egentlig var solgt til Russland og på turen nordover frøs kompasset. Noen hadde drukket opp spriten, men båten kom frem til Murmansk.


Bildetekst
; Drammens første isbryter fra 1889 – foto gammelt postkort.

Annen informasjon
; Imidlertid er dette ikke den første taubåten i Drammen med navnet D/S ”Thor”. Allerede i 1871 bygget Nylands verksted sitt bygg nr 21 – en damptaubåt med kjennetegnet MCBH for E. Tandberg i Drammen. 56,2x14,3x8,1ft Brt38 Nrt12 130 IHK.Denne ”Thor” ble solgt til Kragerø hvor den gikk i hvert fall til 1970 årene. I 1934 fikk båten nytt kjennetegn LFBJ.

Den neste D/S”Thor” med kjennetegnet HCJB var bygget i England så tidlig som 1867 og registrert muligens i 1874 på firmaet Gullichsen og Tandberg i Drammen. Denne ble raskt solgt til Bjørneby bruk på Kråkerøy, så til Tønsberg og Kristiania før den havnet i Vadsø. I 1920 oppføres båten som opplagt og maskineriet uttatt.

Artikkel - info 
Sist endret 25.05.2010 Terje Bautz
Opprettet 25.05.2010 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut