Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
"Pedal-Forden" fylte 100 år i 2008. "Tin Lizzie" satte hjul på Amerika.
Amerikas "Tin Lizzie" - Pedal-Forden fylte 100 år i 2008!
Mange tror at T-Forden var Henry Ford`s første bilprosjekt. Det stemmer ikke. Ford hadde produsert mange modeller for salg helt fra 1903.
Da T-Forden ble introdusert i 1908 hadde Fordfabrikken allerede produsert 18 000 biler fordelt på åtte modeller.



Av Terje Bautz


I begynnelsen ble T-Forden bygget en av gangen for hånd. Den berømte samlebåndteknikken som ble Fords varemerke fra 1914, var inspirert av måten kjøttskjærerne i et slaktehus i Chicago parterte storfe. Kjøttskjærerne skar bare sin spesialiserte del før de sendte slaktet videre til nestemann i linja som skar sin spesialiserte del. Samlebåndteknikken medførte at T-Forden bare ble levert i en farge, Japan Enamel Black, fordi denne var den eneste som tørket fort nok.

T-Ford 1908 T-Ford 1908_touring

T-Ford standardmodell 1908

T-Ford Touring 1908


Verdens første 4-wheel drive
Allerede i 1914 hadde Mr. Jesse Livingood bygget et funksjonelt system for firehjulstrekk. Systemet ble levert som tilleggsutstyr til alle Fordmodeller fra 1919.
Reklamen påsto at det tok 2-3 timer å montere det.

I løpet av de 19 årene T-Forden ble bygget utgjorde den omlag halvparten av verdens bilproduksjon. Det finnes neppe noen bil som har hatt så stor betydning for bilismens gjennombrudd som nettopp T-Forden. Da produksjonen av modell T opphørte i 1927 var det blitt bygget 15 millioner eksemplarer.

T-Forden var enkelt konstruert, med et platekledd karosseri som bestod av et rammeverk med treverk kledd med kunstlær. En T-Ford veide bare 700 kg,- betydelig lettere enn andre av tidens bilmerker.

T-Forden hadde en frontmontert 2,9 liter 4-sylindret motor i en sylinderblokk som utviklet 20 H/k for en toppfart på 60 km/t, noe som var i meste laget, fotbremsen gikk nemlig på mellomakselen og forhjulene var uten bremser.Veigrepet var heller ikke det beste da bilen ikke var utstyrt med støtdempere og hoppet lett på datidens grusveier. Bensinforbruket kunne reguleres fra førerplassen og holdt seg på ca. 0,8 liter per mil.

Kilder: Wikipedia og Ford Motor Company's hjemmesider.

Artikkel - info 
Sist endret 30.01.2012 Terje Bautz
Opprettet 13.05.2008 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut