Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
Den første bilen i Strømsoddbygda.
”Pedalforden” fyller 100 år!
Den første T-Forden til salg sto ferdig 1. oktober 1908. Jubileumsfeiringen skal begynne i slutten av juli i Amerika. Totalt ble det solgt 15 millioner slike biler. I 1928 ble den skiftet ut med den mer moderne A-Forden.


Av Egil Torgersen

T-Forden var den første bilen som kom til Strønsoddbygda. Min onkel kjøpte en slik i begynnelsen av 1920-årene. Han arbeidet på den tiden i bilfirmaet Brødrene Østvold i Hønefoss. Bilen hadde gått som sanitetsvogn i den første verdenskrigen.

Den førset T-Forden i Strømsoddbygda To veteraner. T-Forden gjorde til å begynne med tjeneste i den første verdenskrigen. Anders Maribo gjorde sitt for hjemmestyrkene i den andre verdenskrigen.
Bildet tilhører Egil Torgersen.
Klikk på bildet for større utgave



Faktaboks om T-Forden

  • Den hadde en 20-hesters firesylindret bensindrevet motor
  • Den var den første masseproduserte bilen med standard reservedeler
  • Onkels bil hadde to parafinlykter og en karbidlampe som hovedlys
  • Ved rattet var det 2 hendler. En for regulering av tenning og en for gassen
  • Giring og brems ble besørget ved tre fotpedaler. Den ene koblet inn førstegir ved å tråkke inn, andregir ved å slippe den ut. Fripunkt i midten ble koblet ved å dra i håndbrekket.
  • Revers fikk man ved å trå inn den midterste pedalen.
  • Tredje pedal var fotbrems.
  • Det var ikke noe batteri. Strøm til tennplugger kom fra en liten kasse med tørrelementer og induksjonsruller
  • Her i Ringeriksdistriktet ble bilen kalt ”pedalford”. I Amerika hadde den kjelenavnet ”Tin Lizzie”

Onkel Anders bygde om bilen sin litt. Satte på tilhengerfeste med tanke på å dra høyvogna. Han lagde også ei stor kasse med tipp for bruk når husdyrgjødsla skulle ut på jordet.

Så var det høyvogna da. Her ble det bruk for en liten guttunge som meg til å kjøre langs hesjen etter hvert som de voksne lastet på. Læretida var minimal. Jeg hadde lagt nøye merke til hvordan pedalene ble operert. Problemet var at beina var i korteste laget. Heldigvis vokste beina og kjøreferdighetene også.


Artikkel - info 
Sist endret 13.05.2008 Terje Bautz
Opprettet 13.05.2008 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut