Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Artikkel 
Viskum, Morten - Likegyldighet er kunstens verste fiende
Kunstverk med rotter og blod, og en død hånd som malerpensel. Klart han vakte oppsikt. Men pengene sine velger han å satse på et kunstlaboratorium for samtidskunst. Anerkjente museer sender nå gjerne bildene sine dit.


Av Karsten Vennerød


Morten Viskum Fotograf: Karsten VennerødMed celebre gjester fra kunst-, medie- og finansverdenen til stede åpnet Vestfossen Kunstlaboratorium en maidag i 2003. Snaut to år senere finner vi Morten Viskum der en tidlig vinterdag, travelt opptatt med å forberede sommerens norsk-svenske utstilling. Bildene denne gang kommer fra Nasjonalmuseet i Oslo og Moderna Museet i Stockholm. Året før var det Malmø kunstmuseum som sendte kunsten sin til lille Vestfossen i Buskerud. Et par mil fra Drammen, der Viskum bor.

- Utstillingene skal ha fokus på samtidskunst, fra 15 år tilbake og fram til i dag. På to tusen kvadratmeter har vi god plass.

Sine egne kunstverk stiller han ut i et helt annet rom i de gamle fabrikkbygningene. De rommer også hans to atelierer og et prosjektrom, der utvalgte arbeider av enkeltkunstnere kan stå.

Mye av det han lager er både vakkert og tankevekkende, og ikke bare grotesk og provoserende. Men blod og kreftceller inngår fortsatt som materiale.

– Blod og glitter-bildene er vakre å se på, men mange tør ikke kjøpe, de syns de blir for kontroversielle. Jeg ønsker å engasjere, skape debatt med min kunst, sette i gang tankeprosesser. Jeg viser på en måte en virkelighet vi helst ikke vil se i billedkunsten. Likegyldighet er kunstens verste fiende!

- Er maleri hovedmediet?

- Nei, jeg pleier å si at jeg er performance- kunstner. Jeg har en god del installasjoner.

- Og nå selger du bra - hvorfor alt dette andre?

- Jeg kunne ha levd veldig godt, hvis jeg ikke hadde brukt alle pengene på kunst- laboratoriet. Jeg selger bra, men synes det er spennende å lage nye prosjekter.

Sier 40-åringen som i seks år studerte til veterinær, men som alltid hadde vært opptatt av kunst, og som søkte Statens Kunstakademi. Og som kom inn.

En tiltalende liten bjørn – overmalt med blod! Dermed var løpet lagt. Men innsikten i og interessen for det vi finner under huden, har han tatt med seg inn i kunsten. Til tider nokså ekstrem kunst, som verden visste å legge merke til.

– Du vakte oppsikt, og noen oppfattet deg som nokså jålete, fordi du ikke ville la deg avbilde?

- Ja, jeg unngikk offentligheten, ikke med navn, men med utseendet mitt. Ville ikke bli en kjent person, et kjent ansikt. Til å begynne med brukte jeg munnbind. Men etter hvert fant jeg ut at det var et forstyrrende element og tok det av. Det var veldig rart til å begynne med, men er noe du venner deg til. Og jammen har mange andre også vennet seg til Morten Viskums utseende og engasjement. Kosmetikkdronningen Celina Middelfart og andre celebriteter kastet glans over åpningen av kunstlaboratoriet i 2003. Det gjorde jo ikke oppmerksomheten akkurat mindre.

Og i 2004 var det nordisk kunst i ”Tusenfryd” som vakte oppmerksomheten.

Artikkel - info 
Sist endret 10.05.2011 Terje Bautz
Opprettet 25.05.2006 Bjørn Svendsen
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut