Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Hopp over navigasjonskoblinger
Gå til hovedinnhold
View Part 
Bilruta Sylling - drammen ble etablert i 1923
I 1909 uttalte Lier herredstyre følgende om automobilkjøring; : "At den var til liten nytte, og hester blevne skremt, kjøretøyer veltet, dessuten adskillig mer vedlikehold".

NY SERIE I HISTORIEBOKA: "Gamle Lier"

Tekster og bilder fra 30 år med Lierkalender i regi av Lier Historielag.
I alle år har Truls Hallingstad skrevet tekster til de historiske bildene.
Historieboka har fått tillatelse til å videreformidle et utvalg bilder og tekster fra de 30 kalendrene.
Mange av kalendrene finnes på lager og kan bestilles fra Lier Historielag : 32 84 69 25

Karlsens buss
Klikk her for å Se bilde av kristoffer Karlsens første buss i denne artikkelen
Klikk er og Les om bussturer i Lier under 2. verdenskrig HER
Bildet er tatt i 1927 eller 1928 av Olaf Nordahl.
Bilen er en 13-seters Chevrolet.

Klikk bildet for zoom

Da Lierbanen kom i 1904 var det trolig få som kunne forestille seg at en farlig konkurrent til jernbanen allerede lå i stratblokkene. Fem år senere behandlet Lier herredstyre en rekke søknader om kjøring med automobil, og uttalte seg om slik kjørsel i desember 1909: "At den var til liten nytte, og hester blevne skremt, kjøretøyer veltet, dessuten adskillig mer vedlikehold". I mars året etter avslo det samme herredstyre søknad fra postfører Karl Wilthil om fast kjøring på Åssiden. Begrunnelsen var at veien ikke tålte så tung bil som Wilthils.
Men bilrutene kom. Bildet viser rutebileier Kristoffer Karlsen, mannen som 21 år gammel i 1923 startet sitt livsverk – Bilruten Øverskogen – Sylling – Drammen.
Bildet er trolig tatt i 1927 eller 1928 og bussen var ikke hans første. Dette er en Chevrolet som han hadde bare et par års tid. Den var 13-seters medregnet klappseter i midtgangen. Vognparken besto på den tiden av en 24-modell GMC buss med benker langsetter i tillegg til Chevroleten. En sjafør ble ansatt i 1928, det året ruta ble utvidet til Øverskogen. Det var Thorleif Tollefsen. Han kjørte hovedruta mend rutebileieren selv kjørte Øverskogen og foresto service, vedlikehold og regnskap.
Kristoffer Karlsen var født og oppvokst på Gullaug på den tiden da folk ute ved fjorden helst brukte båt når de skulle til byen. Men med den store industriutbyggingen på stedet kom det tidlig bilrute til Lahell. Det blir fortalt at Oskar Wilthil kjørte rute mellom Cementfabrikken og Drammen i 1918. Konsesjon fikk han i 1920. Wilthil kjørte med en Fiat lastebil med seter på lasteplanet.
Med ungdommens pågangsmot, og vilje til å være et hestehode forran, ville Kristoffer Karlsen kjøre sin rute med en virkelig buss da han fikk innvilget sin konsesjon på ruta Sylling – Drammen. Uten annen garanti enn en godt fundert idè fikk han låne penger til å kjøpe et cassis "Pedal Ford" en tonner og fikk bygd karosseri hos A.W.Iversen. Det var Iversens første busskarosseri. Forden viste seg snart å ha for liten motorkraft til stigningen oppover Lierdalen, og ble solgt til en vognmann i Horten som bybuss.Det hører med til historien at Kalsen i 1931 også overtok Wilthils rute på Gullaug. Den ble utvidet til Hyggen og senere til Rørvik. Bildet er tatt av Olaf Nordahl
Info 
Sist endret 16.01.2013 Terje Bautz
Opprettet 16.01.2013 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut