Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Hopp over navigasjonskoblinger
Gå til hovedinnhold
View Part 
Den første flytur over Drammen

Fra flygingens barndom i Drammensdistriktet



Av Stein Gulli

En svenske, Løytnant Dahlbeck, kunngjorde i april 1912 at han planla en flyoppvisning over Moss og Horten og det ryktes at han ville ”bombe” marinebasen i Horten med appelsiner. Dette gikk på æren løs for Norge, som ennå ikke hadde noe eget fly. Marineoffiserer fra U-båten ”Kobben” samlet sammen penger, sendte Premierløytnant Dons til Berlin. Dons ble utdannet flyger og kjøpte en Rumpler Taube som ankom Horten den 25. Mai 1912. Flyet fikk navnet ”Start” og med Dons som fører fløy flyet fra Gannestadjordet til Fredrikstad den 1. Juni 1912.

Dahlbeck1

Unikt postkort med Ltd. Dahlbeck i cockpit på Marienlyst.Kortet tilhører Ivar Haakonsens samling.

Klikk bildet for zoom


Den svenske løytnant Dahlbeck telegraferte fra Stockholm ”forbasket godt gjort”, og viste sin respekt for bragden til Dons, ved å annullere sitt planlagte ”angrep” på Horten. I stedet flyttet Dahlbeck sin virksomhet til Drammen, hvor han ankom med sitt fly den 26. Mai 1912. Carl Olof (Olle) Dahlbeck var født 15. Mai 1884 og var Sveriges første militærflyger. Han ble utdannet i England og fikk internasjonalt flysertifikat nr. 120. Dahlbeck hadde ved returen fra England med seg en Bristol Boxkite todekker, som var grei å fly når det blåste lite. Imidlertid kjøpte han også et fransk Sommer-monoplan som tålte mer vind og med dette gjennomførte han en lang rekke flyoppvisninger i Sverige, Danmark og Norge. Med sitt Sommer-monoplan ankom han altså Drammen den 26. Mai 1912, og ble den første flyger til å vise Drammenserne at det gikk an å fly.

I forbindelse med Dahlbecks flygning ble det også tillyst en fortballkamp på Marienslyst for å trekke publikum til stedet i påvente av den svenske løytnantens oppvisning i pinsen 1912. Dahlbeck hadde holdt flyoppvisning i Kristiania. Det blåste kastevinder og kassen med flyet måtte kjøres landeveien fra Kristiania og alt gikk bra inntil man skulle under jernbaneundergangen på Reistad i Lier. Den var for lav og flyet måtte tas ut av kassen og i deler slepes igjennom. Tydeligvis har ekvipasjen kommet helskinnet frem til Marienlyst for avisen skriver:

Tusenvis av mennesker var strømmet til, men bare meget få løste billetter til selve Marienlyst. På grunn av sterk vind ble starten utsatt , men endelig klokken 20.30 hevet den lille flyvemaskinen seg. Under høye hurrarop fra Marienlyst forsvant det lille flyet over Drammensfjorden. Publikum ble egentlig snytt for selve flyoppvisningen og ventet spent på tilbakekomsten, men tiden gikk. Endelig kom det beskjed at Dahlbeck hadde nødlandet på et jorde i nærheten av Huseby i Lier.

Ivar Haakonsen forteller om hendelsen til årboken ”Det var dengang”: Løytnant Dahlbeck hadde i Pinsen 1912 flyoppvisning over Drammen og løytnanten selv forteller til Drammens Tidende: Midt over fjorden kom jeg inn i en hvirvelvind og situasjonen ble ytterst kritisk, til jeg atter blev herre over maskinen. Etter å ha gjenvunnet kontrollen foretok jeg så en ”nødlanding” på Husebyjordet langs Kristianiaveien et stykke fra Amtmandsvingen.

Enkelte benytter seg av ordet mislykket flyoppvisning, men faktum er at Løytnant Dahlbeck var den første som foretok en flygning med et apparat tyngre en luft og drevet med forbrenningsmotor fra Drammen. Året etter prøvde norges første ”aviateur” Premierløytnant Dons fra Marinens Flyvåpen å lande i Drammen med sitt hydroaeroplan, men dette ble dessverre mislykket.

DAHLBECK2

Den svenske løytnant Dahlbecks flyvemaskin på Marienlyst i Pinsen 1912.
Foto: Drammens Blad.


Kilder: Program for Kjeller Flyplass 90 år:
Drammens Blad.
Lier Historielags Årbok ”Det var denti” nr. 14.

Info 
Sist endret 30.01.2012 Terje Bautz
Opprettet 07.12.2010 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut