Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Hopp over navigasjonskoblinger
Gå til hovedinnhold
View Part 
Motorsykler av type Henderson og Harley
Motorsykler var utbredt både som tjenestekjøretøy og til fritidsbruk i 1920 og 1930' åra.

NY SERIE I HISTORIEBOKA: "Gamle Lier"

Til jul i 2012 kommer Lier Historielags kalender nr. 30 i handelen.

I alle år har Truls Hallingstad skrevet tekster til de historiske bildene.
Historieboka har fått tillatelse til å videreformidle et utvalg bilder og tekster fra de 30 kalendrene.
Mange av kalendrene finnes på lager og kan bestilles fra Lier Historielag : 32 84 69 25

Motorsykler Motorsykler av typen henderson og Harley i 1920 ' åra.
Foto tatt et sted i Lier.

Klikk bildet for zoom

Motorsyklene er hovedmotivet på dette bildet. Vi vet ikke hvor det er tatt, men åskonturene i bakgrunnen kan være Stoppenåsen. Da kan bildet være fra Søndre eller Øvre Lian. De fem karene med hver sin motorsykkel er fra venstre; Thomas Bråthen født 1893, Knut Espedal født 1898, Narve Wiker født 1890, Peder Espedal født 1895 og Alf Justad født 1893. Situasjonen synes å være en mønstring av kjøretøyer for fotografen. Mennene er søndagskledt.
De to nærmeste syklene på bildet er Henderson, motorsyklenes svar på Rolls Roys. William G. Henderson konstruerte dette eksklusive kjøretøyet og produserte det fra 1912. Syklene hadde firesylindret, luftavkjølt rekkemotor og lang hjulavstand. Det var den første motorsykkel med starter, en håndbetjent forløper for kick-starteren. De tidligere motorsyklene måtte løpes i gang eller tråkkes med sykkelpedaler.
Henderson var spesielt beregnet for langdistanse kappkjøring,- ralley. Det var med en slik motorsykkel det ble gjennomført en Jorde rundt reise allerede i 1913. Turen tok 10 måneder. Svakheten med Henderson var at den bakre sylinderen fikk dårlig kjøling. Det var en utfordring at veivakselen lå langs sykkelen med rotasjon på tvers av drivhjulets.
De tre syklene bak på bildet er Harley Davidson som var det mest utbredte motorsykkelmerke her fram til 1930'tallet. De var regnet som alle round kjøretøyer til både tjenestekjøring og fritidsbruk. Vanligst var det at de hadde tosylindret 1200 kubikk V-motor.
Det blir fortalt at Lierfolk på vei hjem fra skytterstevne vestpå var innom Harley-importøren i Kristiansand og bestilte motorsykler. Resultatet var storhandel. Senere kom det en jernbanevogn med med motorsykler til Lier jernbanestasjon. De tre Harleyene på bildet kan ha vært med i den forsendelsen. O.P. Espedal bestilte tre stykker,- trolig til to sønner og en svigersønn. I følge kvitteringen datert 6. juli 1920 har Karine Espedal gjort opp med Kristiansand Maskinforretning for tre stk. Harley Davidson, alle med speedometer og baksete, kr. 8 530,-.
Sønnene Peder og Knut Espedal var konkurransekjørere og deltok også i Europa,- blant annet i Belgia med etappeseier i lagkonkurranse i 1924. Knut fikk napp i Drammenspokalen i 1921, 22 og 1924 som beste utøver fra NMK Drammen.
Da Norsk Motor Klubb Drammen ble stiftet 9. oktober 1920, var det flere fra Lier som signerte protokollen og vi vet at mange var medlemmer fra starten. Oskar Opsahl, Knut Espedal, Peder Espedal, Alf Justad og trygve Justad er nevnt.
Info 
Sist endret 28.11.2012 Terje Bautz
Opprettet 28.11.2012 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut