Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Hopp over navigasjonskoblinger
Gå til hovedinnhold
View Part 
"Tjærepukkdekke" i Lierbakkene
Asfaltarbeid_200pxAsfalten kom tidlig til Lier fordi Sørlandske hovedvei gikk gjennom bygda. Det var en av Norges mest trafikkerte veistrekninger i 1930-åra. Klikk blå lenke for å lese hele teksten og se bildet.
NY SERIE I HISTORIEBOKA: "Gamle Lier"

Til jul i 2012 kommer Lier Historielags kalender nr. 30 i handelen.

I alle år har Truls Hallingstad skrevet tekster til de historiske bildene.

Historieboka har fått tillatelse til å videreformidle et utvalg bilder og tekster fra de 30 kalendrene.
Mange av kalendrene finnes på lager og kan bestilles fra Lier Historielag : 32 84 69 25
Asfaltarbeid1927_2 Klikk bildet for zoom
Fotograf: L. Sommer

Digital kopi i Lier Historielags fotosamling

Asfaltlegging av veier fulgte i automobilens spor. Bilene krevde hard og slett veibane, mens hesten og de jernskodde vognhjulene ville fortrukket de gamle grusveiene. Utover på 1920-tallet økte biltrafikken sterkt på landeveiene og hesten ble etterhvert et sjeldent syn.
I 1927 ble den første asfalt lagt på en norsk vei. Til Lier kom asfalten tidlig. Sørlandske hovedvei gikk gjennom bygda, en av Norges mest trafikkerte veistrekninger. Lierstranda fikk asfalt i 1930, videre utover Husebysletta året etter. I 1932 ble det et opphold i asfaltprogrammet til Veivesenet da de la betongdekke på Lierskogen. Hensikten var nok å utprøve forskjellige typer dekke. En veifarende på Sørlandske gjennom Lier på denne tiden fikk prøve både betong, grus, brostein og asfalt på turen fra Askerdelet ved Ulvenvannet til Drammensdelet på Brakerøya. Brosteinen ble, underlig nok, lagt i de verste svingene fra ovenfor Jutillen til nedefor Utsikten, håndlagt og håndhuggen Iddefjordsgranitt.
I årene 1933 og 34 ble det lagt tilsammen 5,2 kilometer asfalt i Lierbakkene. I Veivesenets rapport het det ikke asfalt, men "tjærepukkdekke". Bildet er ganske sikkert fra 1934 ved Brastad, rett ovenfor vanningstroa. Du ser et fullstendig produksjonsapparat for legging av "tjærepukkdekke". Lastebilden er en 1930-modell Chevrolet. Den er trekkraft for en Flapper-spreder. Skorsteinen røper at den ble fyrt med ved eller kull. Den seigtflytende tjæra ble hurtigoppvarmet slik at den ble tyntflytende nok til å flyte utover veilegemet. Så kom grus-spredevalsen. Den var lastet med den andre komponenten i tjærepukkdekket, grusen. Et spredesystem forankastet grusen utover tjærelaget og maskinen valset massene sammen.
Merket på tønnene viser at det er firma Sig. Hesselberg som står for arbeidet og ikke De Nordiske Destillasjonsverker som på dene tiden ble etablert på Gilhus i Lier. De ble senere ganske enerådende på asfaltlegging her i distriktet under navnet Nodest.
Vi har navn på noen av karene på foran bilen. De to første fra høyre er ukjente, nr. 3 er Sigurd Martinsen, nr. 4 er Bent Martinsen, nr. 5 er Lars Stabæk og nr. 8 er Øyvind Olsen. Fotografen heter L. Sommer
Info 
Sist endret 14.11.2012 Terje Bautz
Opprettet 14.11.2012 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut