Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Hopp over navigasjonskoblinger
Gå til hovedinnhold
View Part 
DS Kvik

Slepebåter og isbrytere i Drammensfjorden
Stein Gulli har tilrettelagt bilder og nøkkeldata om kjente taubåter i Drammen for historieboka. Serien presenteres ukentlig vinteren 2009-10. Vi mangler bilder av flere av båtene og oppfordrer leserne til å hjelpe oss. Ta kontakt med redaksjonen i historieboka eller direkte til Stein Gulli hvis du har bilder eller utfyllende informasjon. HER kan du laste ned en alfabetisk liste over alle kjente slepebåter i Drammen

Klikk på bildet for stor utgave
Kvik

D/S KVIK

Kjennetegn: Ukjent.
Bygget: Ukjent.
Byggemateriale: Ukjent.
Bygg nr. ukjent.
Maskin: Damp 80 HK.
Ukjent BRT
4,59 NRT
44 ft lengde
9,9 ft bredde
5,2 ft dypgående
Hastighet: Ukjent.
D/S"KVIK" Ukjent Hjemmehavn: Skien/Porsgrund?
19?? Bygget for ukjent.
1918 D/S”KVIK” Ukjent Hjemmehavn: Drammen.
Eier Jernbanens Impregneringsverk og Sagbruk på Brakerøya i Drammen.
1918 6. Juni sunket i Drammensfjorden ved Tørkop med syv mann om bord – alle reddet.


Bildetekst
; Bilde av D/S"Kvik" har vi dessverre ikke. Den fikk jo så kort tid i Drammen. Men vedlagte bilde viser hvordan taubåtene arbeidet med tømmerlensene. Bildet er tatt utenfor jernbanen og vi ser fløterne i arbeid samt prammen som henger etter. Det stammer fra samme tiden som artikkelen om jernbanens slepebåt D/S"Kvik". Bildet er hentet fra boken "Banken i byen".

Annen informasjon
;

Jernbanens slæpebaat ”Kvik” sunket i Drammensfjorden. (Fra DT&BB 6- juni 1918)

Jernbanen hadde i forbindelse med sitt impregneringsanstalt på Bragerøen, også et sagbruk. Til bruk vesentlig for dette, kjøpte jernbanen en slepebåt D/S”Kvik” fra Skien. ”Kvik” kom til Drammen i begynnelsen av juni 1918, men dens historie her i byen ble ikke lang. Den 6. Juni 1918 sank den på tredve favner vann ute I Drammensfjorden. ”Kvik” gikk tidlig i dagmorges ut for å berge en del tømmer. Dette tømmeret var under slep fra Larvik da det hadde løsnet og drevet inn mot Hurumlandet. Om bord i ”Kvik” var bestyreren av jernbanens sagbruk, tre arbeidere og mannskapet på tre. Da båten var rett utenfor Tørkop, oppdaget man plutselig at det strømmet vann inn akter. Kursen ble lagt mot land, men vannet steg hurtig og 5-600 hundre meter fra land måtte samtlige om bord forlate båten, som sank på 3 minutter. De forsøkte å komme omord i en pram som hand på slep, men denne kantret og alle 7 falt i vannet. Her ble de liggende i 20 minutter og rope på hjelp. Det kom et par båter ut fra Tørkop, men samtidig kom det også en jakt seilende forbi. Fra jakten hadde man sett ulykken, men ikke satt ut båt med en gang fordi de syntes det lå for mange i vandet. De forulykkede hold seg flytende delvis på noen planker og bord og delvis ved å kravle seg på velvet av prammen. Da redningen kom var en av dem sterkt medtatt og ville antagelig ikke holdt ut stort lenger. Alle fikk god behandling da de kom i land. Årsaken til ulykken var at båten sprang lekk, men til alt hell var den assurert.
Det ble holdt sjøforklaring 12. juni
.
Les rapporten HER

Info 
Sist endret 31.08.2010 Terje Bautz
Opprettet 31.08.2010 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut