Gå til hovedinnhold Gå til søk Gå til hovedinnhold
Våpenskjold

Uten navn [1] 

Hopp over navigasjonskoblinger
Gå til hovedinnhold
View Part 
Arbo, Elna - maler og tekstilkunstner
Datteren til malerparet Peter Nicolai Arbo og Eliza Thomas (Arbo) ble døpt Anna Christine Eleonore og ble født i Kristiania i 1884. Selvsagt ble også hun kunstner.


Av Einar Sørensen

Under sommeropphold i Bretagne i 1901 begynte hun å praktisere friluftsmaleri, rimeligvis under foreldrenes veiledning. Så ble hun elev av Erik Werenskiold før hun sluttet seg til Harriet Backers malerskole for kvinner i årene 1902-06. Deretter bar det igjen utenlands for studier i Dresden og i Firenze 1907-08. Dannelsesreisen gikk videre til Roma 1909-10, og året etter var hun igjen i Firenze og Siena.

Debuten i Kristiania Kunstforening i 1910 viste kopier etter italienske mestere fra gotikken og renessansen. Under vinteren 1910-11 var hun i Paris og var elev av Renée Menard og Victor Koos. Menard var typisk salongmaler med klassiske drømmemotiver, der lett draperte kvinner er satt inn i elyseiske landskap. Koos var landskapsmaler. Den påfølgende vinter 1912-13 tilbrakte Elna i München som elev av folkelivs- og genremaleren Hermann Groeber.

I 1910 holdt Elna separatutstilling i Kristiania Kunstforening og var noen år senere med på en gruppeutstilling samme sted med portretter.

I likhet med sin mor Eliza fikk Elna påkostet kostbare kunstreiser, utenlandsopphold og elevforhold til kjente kunstnere gjennom første del av livet. I München hadde hun møtt den danske maleren Knud Windfeld-Hansen (1883-1966), som hun giftet seg med i 1914. Nå ble det bråstopp på karrieren som maler. Hennes siste store arbeid, før hun definitivt sluttet å male, var fem romdekorasjoner i Halling skole i Kristiania 1916-24, med scener fra skapelsesberetningen. Dekorasjonene ble ødelagt av okkupasjonsmakten i 1940. Fra 1922 til 1936 var ekteparet bosatt i Paris, der ektemannen med varierende hell forsøkte å etablere seg som salongmaler med idealiserte symbolistiske motiver. Elna hadde sluttet å male, men innenfor hjemmets vegger var det fortsatt plass for tekstilkunst, en videreutviklet gren av de tekstile sysler som overklassens kvinner til daglig drev for trøst, nytte og tidsfordriv. Fra 1936 var familien bosatt i Oslo. Frem til sin død i 1957 produserte hun alterbroderier og 50 messehagler til Oslo og Hamar domkirker, samt Uranienborg og Vang kirke i Hedemark. For sin kirkekunst fikk hun kongens fortjenstmedalje i gull.

Ingen malerier er kjent av Elna Arbo i offentlig eie. Hennes betydning på våre kanter ligger spesielt i at hun gjennom oppveksten og senere tilbrakte somrene og juletidene i familiens skjød på Gulskogen gård. Familien hadde tett omgang med drammensfamilier. Hennes hefte Minder fra Gulskogen er senere trykt og utgitt.

Litteratur:
Norsk kunstnerleksikon, Oslo 1981, bd. 1, s. 71.
Nygård-Nilssen, Moderne norsk veggmaleri, Oslo 1928, s. 101, 111-113.

Info 
Sist endret 23.05.2011 Terje Bautz
Opprettet 16.05.2011 Terje Bautz
Tips en venn om denne siden via en e-post Tips en venn Registrer en elektronisk tilbakemelding Tilbakemelding Skriv ut denne siden Skriv ut